יש בחיים הפיננסיים מצבים שחוזרים על עצמם. תבניות קבועות. אחד מהם הוא הנטייה של השווקים והתקשורת להעלות אדם מעלה מעלה, להפוך אותו למעין גורו או גאון בתחומו, ואחר כך, אחרי שמתגלה שמאחרי התהילה אין הרבה, ואולי בכלל מדובר בשרלטנות או גרוע מכך, נוכלות לשמה, "לשחוט" אותו בראש חוצות.
ענבל אור היא הדוגמא האחרונה אצלנו, ואין טעם להרחיב על כך, שהרי הכותרות כבר צועקות זאת מזה חודש. זו חכמה קטנה מאד לחבוט עוד ועוד במי שכישלונו ותעלוליו כבר ניגלו ברבים, אחרי ששובל של נפגעים כבר נשרך אחריו.
החכמה היא לזהות את המקרים הללו מראש – ולהזהיר, או לפחות להסביר את הסיכונים. את זה, יש לומר בצער, התקשורת לא נוטה לעשות. להיפך, כמו במקרה של ענבל אור, היא משמשת לא פעם ככלי שרת, שופר תעמולתי, בידי הגאון התורן, אותו כוכב עולה. היא נוטה פעם אחר פעם להיכשל בכך כישלון חרוץ.
ומכאן, מכוכבת ישראלית שנפלה, ענבל אור, לכוכב שאורו עדיין זוהר, אילון מאסק, העומד בראש חברת הרכב החשמלי טסלה. בימים האחרונים מלאו האתרים הפיננסיים בכותרות מחמיאות ומלהיבות. מאות אלפי אנשים כבר הזמינו מראש את המודל "העממי", מודל 3, במחיר התחלתי צנוע של 35 אלף דולר. (בארה"ב, שבה המיסוי על רכב אפסי, 35 אלף דולר זה רחוק מאד ממחיר של רכב עממי, אבל מילא).
אלא שהשטן מצוי בפרטים הקטנים. וכאן הרשו לי לשתף אתכם בבדיקה קטנה שערכתי, ולא תאמינו עד כמה היה קל לעשות אותה. פשוט, נכנסתי לאתר של טסלה, וביקשתי לבדוק מה הם תנאי אותה הזמנה מוקדמת, שנכון לכתיבת שורות אלו 276 אלף איש ביצעו.
הלינק לטופס ההזמנה נמצא כאן, אבל למי שמתעצל, אסביר את עיקר התנאים.
https://model3.tesla.com/reservationAgreement
התנאים הם בערך כך – מי שרוצה להזמין רכב משלם היום אלף דולר בכרטיס אשראי. מועד האספקה יתחיל ב 2017. התשלום הנוכחי אינו מהווה הזמנה והתחייבות לרכישה, אלא אופציה לביצוע הזמנה, הניתנת לביטול ולהחזר כספי מלא! הכספים שטסלה תקבל לא יופקדו בחשבון נאמנות מיוחד, אלא ייכנסו לחשבונותיה השוטפים של החברה.
הכותרת "טסלה קיבלה הזמנות ל276 אלף רכבים!" נראית נהדרת ומפוצצת, ואין פלא שהמניה קפצה.
אני הייתי מנסח זאת אחרת "טסלה גייסה 276 מיליון דולר באג"ח זבל, בלי ריבית, ללא בטחונות ובלי תשקיף, מ 276 אלף פרייארים…", וזה, כך אני מניח, נשמע כבר קצת אחרת.
למה פראיירים? כי אם הם היו פותחים את המאזנים של טסלה, הם היו מגלים שהיא שורפת מזומן בקצב של מאות מיליוני דולר לרבעון, שההון העצמי שלה כמעט ונגמר, ובכלל לא בטוח שהיא תצליח לייצר להם את המכונית שהם לכאורה הזמינו.
עירוי של מאות מיליוני דולר במזומן, ללא שום בטחון כנגדם, הוא בדיוק מה שטסלה צריכה היום, לאור קצב שריפת המזומן הגבוה שלה. אין פלא שהיא דאגה שהכסף לא יופקד בנאמנות, אלא ייכנס לחשבונותיה.
לא בטוח שמזמיני דגם 3 מבינים את זה. סביר להניח שהם אומרים לעצמם, "זה רק אלף דולר, מה כבר יכול להיות, מקסימום נבטל". העניין הוא שלא בטוח שהם יצליחו לקבל את כספם חזרה, אם החברה תיפול.
אבל בינתיים התקשורת חוגגת, מדקלמת את מה שאילון מאסק מאכיל אותה, ולא טורחת לקרוא את טופס ההזמנה הפשוט הזה, ומה המשמעות שלו.
לא שאתה לא צודק, אבל כמי שעוקב לאחרונה אחרי הסקטור מעניין לציין שטסלה ממשיכה לעלות מידי יום בעוצמה בעוד ג'נרל מוטורס ואחיןרות דווקא יורדות ומאבדות גובה.
אני לא אתפלא עם אחת הפוזיציות האהובות על מנהלי קרנות גידור היום הם לונג טסלה/ שורט GM.
אני באופן אישי ויתרתי על החלק של הלונג טסלה. החברה הזו היא מעין אופציה בינארית בסופו של דבר.
יש לזה את היתרונות והחסרונות שלו. לא בטוח שכל מי שמשקיע בחלום הזה מבין את זה ככה אבל כולם אנשים מבוגרים.
לגבי עניין האג"ח זבל – לא מדויק לטעמי… טסלה מוכרת כאן אופציה ללא כל מחויבות חוזית אמיתית וללא שתתבקש לשלם או אפילו תבטיח ריבית כל שהיא. אחלה עסקה לחברה והנה מה שאמר אילון מאסק לאחרונה: "276k Model 3 orders by end of Sat" and Chowdhry says the number equates to $11.6 billion."
והנה לך עוד דרך נוספת של וולסטריט לעשות הארכות שווי.
כרגיל זה יגמר בבכי… ערב טוב.
אהבתיאהבתי
ניסיון
אהבתיאהבתי